Yoga, Pilates, Essentrics en Zwangerschapslessen

Op de studio van Urban Flow kun je terecht voor yoga, pilates, Essentrics en aanverwante lessen. Voor zwangeren hebben we speciale lessen en workshops. De lessen variëren van heel ontspannen en rustig (yin yoga, stress relief ) tot lekker actief (body&mind, pilates, Essentrics, total body workout). Wil je weten welke lessen je kunt volgen? Scroll dan verder. Naast de lessen op het reguliere rooster organiseren wij ook regelmatig verdiepingslessen en workshops, vaak met gastdocenten. Wil je op de hoogte blijven, abonneer je dan op onze nieuwsbrief en/of houd onze Facebook pagina Urban Flow NL in de gaten. Tip : Je kunt onze docenten en/of onze studio ook boeken voor een privéles, een (kinder)feestje of een speciale themales!

Wijzigingen Rooster (aangepast 18 juni)

  • Zo 24 juni is er GEEN yoga om 9.30 uur.
  • Ivm drukte op de vrijdagochtend Essentrics svp uiterlijk 1 dag van te voren aan/afmelden! Bij goed weer is de les buiten en dan is er geen maximum aantal deelnemers.
  • In de zomerperiode zal de Essentricsles op vrijdagochtend en de yoga op zaterdag- en zondagochtend in principe buiten in de Kweektuin plaatsvinden (als het weer het toelaat). Verzamelen bij de zaal.
  • De Total Body Workout op zaterdag 9 uur is bij goed weer buiten. Verzamelen op het Ripperda terrein. Aanmelden via sms/whatsapp bij Lotte op 06 – 16306263.

Workshops, verdiepingslessen, cursussen locatie Haarlem

  • vrijdag 29 juni 19.30-21.30 De kilo’s kwijt, mezelf terug. Workshop Blij met je lijf met Brigitte Burger, inclusief werkboek. Prijs 27.50 euro.
  • zondag 15 juli 16.00-18.00 Myofascial Release for the Upper Body. Workshop met Nina Watson.

Mamababy Yoga. 4 lessen post-nataal samen met je baby. Docente: Astrid Burghout. Start: tbc. Tijd: 16.00-17.15 uur. Prijs: 60 euro (4 lessen) / 17.50 euro per les. Eventueel ook los te volgen. Mimimaal 4 deelnemers. SVP tijdig aanmelden!

Onze lessen

Body&Mind  De Body&Mind les is uitdagend, energiek en heeft een redelijk hoog tempo. De les is een combinatie van yoga met pilatesoefeningen. Door af te sluiten met een ontspannende eindrelaxatie komen zowel lichaam als geest aan bod in deze body&mind workout. Alle niveaus, wel redelijk tempo! Essentrics Sinds enige tijd geeft Eline Oostra op de maandagochtend in Haarlem een Essentrics™ les. Essentrics is een functionele workout met vloeiende bewegingen en dynamische stretches. Deze bewegingsmethode versterkt en verlengt de spieren in het lichaam, wat resulteert in een grotere bewegingsvrijheid en lange, sterke spieren. Benieuwd naar wat Essentrics is? Bekijk de  korte demo op youtube. Of bekijk het filmpje over de voordelen van stretching en lenthening dmv essentricsAlle niveaus, wel redelijk tempo! Essentrics Release & Restore Essentrics Release & Restore is een rustigere variant van de gewone Essentrics les waarbij je de bewegingen op een heel ontspannen manier leert uit te voeren. Ook zeer geschikt voor beginners en als je herstellende bent van blessures. Bekijk ook het filmpje over de voordelen van stretching en lenthening dmv essentricsAlle niveaus, rustig tempo, zeer geschikt voor beginners. Gentle Flow Yoga Dit is een rustige en zachte yang yogales waarbij het tempo laag ligt. De nadruk ligt op zachtheid brengen in de houdingen zodat lichaam en geest de tijd krijgen om te ontspannen. Alle niveaus. Hatha Yoga Een rustige yogales waarbij houdingen langer aangehouden worden zodat je goed in de houding kan komen en kunt voelen wat er gebeurt. Deze les wordt gegeven door Nadine Watson. Alle niveaus,  Pilates All levels In deze les wordt het hele lichaam getraind, waarbij de buik, de onderrug en de bilspieren als krachtcentrum fungeren en daardoor de rest van het lichaam vrij laat bewegen. De nadruk ligt op een correcte ademhaling en de juiste balans tussen kracht en souplesse. Pilates all levels is geschikt voor zowel de beginnende als de gevorderde beoefenaar. De docent zal de les uitdagend maken voor elk niveau. Alle niveaus, Pilates Total Body Pilates Total Body is een vorm van pilates waarin het hele lichaam getraind wordt, vaak met gebruik van verschillende attributen zoals handgewichtjes, elastieke banden, grote en kleine ballen. Bij een traditionele mat pilatesles ligt de nadruk veelal op het versterken van de core spieren dmv liggende oefeningen maar in deze les worden ook alle been- en armspieren meegenomen. Zoals bij elke vorm van pilates is er ook in deze les veel aandacht voor de houding, ademhaling en het verlengen van de spieren. Uiteindelijk zal je dus niet alleen sterker maar ook leniger worden. In deze les kunnen veel verschillende opties in de oefeningen worden geboden waardoor hij geschikt is voor iedereen. Alle niveaus, beginners. Slow Flow Yoga (Power Yoga) Dit is een rustige, maar actieve yang yogales waarbij de les wordt afgesloten met een of meerdere yin/restorative yoga houdingen. In het yang gedeelte van deze les ervaar je de weldaad van het soepeler en sterker maken van het lichaam op een actieve manier. In het yin gedeelte krijgt je lichaam de tijd om steeds dieper te ontspannen en om (emotionele) blokkades op te heffen en de energie weer door te laten stromen. Een fijne les om lichaam en geest in balans te brengen. Alle niveaus,  Stress Release Yoga (unwind & release) Tijdens deze les wordt er vooral aandacht besteed aan het waarnemen en loslaten van spanning en stress. Hierbij wordt afwisselend gebruik gemaakt van rustige maar actieve houdingen, stretches en ademhalingsoefeningen in combinatie met yin yoga en restorative yoga. Door het rustige tempo waarbij de houdingen veelal langer worden aangehouden (yin yoga), is deze les geschikt voor alle niveaus. Ook als je niet meer zo fit en flexibel bent. Alle niveaus, beginners. Total Body Workout De Total Body Workout is een intensieve training waarbij je alle spieren traint. Je doet spierverstevigende oefeningen maar werkt ook aan je conditie. Er wordt gebruik gemaakt van kleine fitnessmaterialen zoals handgewichten, dynaband, Kettlebel en de XCO. Er wordt ook regelmatig een circuittraining gedaan. Voor de veiligheid adviseren we het dragen van (binnnen)sportschoenen. Deze les is voor iedereen die graag aan zijn algehele conditie wil werken. Laat je inspireren door de muziek en de docent! Alle niveaus, beginners. Power Yoga level 1 / Yang Yoga  Deze Yang Yoga les is een power yoga level 1 les. In een relatief rustig tempo worden de houdingen uitgevoerd. Doordat de asana’s meestal 5-10 ademhalingen worden aangehouden is er voldoende tijd voor de docent om te assisteren bij de houdingen. Voor gevorderden worden er opties gegeven om de les uitdagender te maken. Alle niveaus, beginners. Yin Yoga Deze les is voor alle niveau’s en zeer geschikt als je rustig wilt beginnen. De houdingen worden veelal liggend of zittend uitgevoerd. Door de houdingen langere tijd aan te houden 3-5 minuten, werk je op het bindweefsel, het hardere weefsel van pezen, banden, gewrichten, fascia. Door volledig te onstpannen in een houding krijgt je lichaam de tijd om (emotionele) blokkades los te laten zodat de energie weer gaat stromen. Een heel fijne en ontspannende les en voor als je wilt ‘unwinden’ na een drukke dag of in stressvolle tijden. Alle niveaus, beginners. Yoga voor rug, nek en schouders Deze les is geschikt voor iedereen (ook voor 50+ !) en vooral gericht op het verminderen en voorkomen van rug-, nek- en schouderklachten. Tijdens de les wordt een zachte kunststof strip gebruikt: ‘de backpath. Deze strip ondersteunt en corrigeert de stand van de schouders, de hele wervelkolom en het bekken. Mensen met een kyfose merken vaak al vrij snel verschil: ze gaan rechterop lopen en hebben een minder ronde bovenrug.  Een inmiddels zeer populaire les! Alle niveaus, beginners. Zwangerschapsyoga Zwangerschapsyoga is een zeer geschikte vorm van lichaamsbeweging als je zwanger bent, zorgt ervoor dat je nog meer bewust bent van de zwangerschapsperiode en dat je goed voorbereid bent op de bevalling. De houdingen en de ademoefeningen hebben hun basis in de hatha yoga en worden aangereikt voor de zwangere, waarin de houdingen en bewegingen de verandering in je lichaam en dat van je groeiende baby respecteren. De lessen die je kunt volgen vanaf week 14 houden je lichaam soepel. Je leert je te ontspannen, je concentratie te vergroten en je kracht te ontwikkelen. Naast de oefeningen vormt ook de adem een onderdeel in de les. Je leert alles over de flankadem, de buikadem en hoe je ontsluitings en persweeën met je adem kunt ondersteunen. Informeer de docent altijd vooraf eventuele klachten!

Over Yoga

Oorsprong en betekenis

Het woord yoga komt uit het Sanskriet en betekent ‘samenbrengen’ of ‘verenigen’. Yoga is een eeuwenoude levensfilosofie, oorspronkelijk van leraar op leerling overgebracht en duizenden jaren geleden ontwikkeld in India. Pas vanaf de 60-er jaren van de vorige eeuw is yoga in het westen bekend geworden en vooral toegepast als een manier om te ontspannen. Yoga is de eenheid van een persoon met het universele bewustzijn, de eenheid van ons lichaam, met onze geest en ziel. Yoga wordt gezien als een levenswijze, bedoeld om de beperkingen van het ego te overschrijden. Met als hoogste doel een staat van verlichting te bereiken. Het beoefenen van asana’s (yogahoudingen) is slechts een onderdeel van het achtvoudige yogapad zoals beschreven door Patanjali in de Yoga Sutra’s. De houdingen zijn eigenlijk bedoeld om het lichaam voor te bereiden om langere tijd rechtop in lotushouding te kunnen zitten mediteren. De laatste jaren is er ook in het westen steeds meer aandacht voor de gehele levensfilosofie van yoga en zijn steeds meer mensen op zoek naar een manier om de verbinding terug te vinden met hun ware zelf.

Yin en Yang

Yin en Yang, zwart en wit, donker en licht, hard en zacht, koud en warm, rust en actie, naar binnen gericht en naar buiten gericht. Yin en yang, elkaars tegenpolen maar onlosmakelijk met elkaar verbonden. Uitersten die ongemerkt in elkaar overgaan. Te veel yang, een te druk leven, leidt tot klachten en ziekte, maar een teveel aan yin, te weinig beweging, eveneens. Yoga kan je helpen rust te brengen in je drukke ‘yang’ leven en om lichaam en geest weer in balans te brengen.

Yang Yoga

Hatha yoga, ashtanga yoga, vinyasa yoga en bikram yoga zijn slechts een greep uit de vele yang yogastijlen die de laatste jaren zeer populair zijn geworden in de westerse wereld. Yang yoga is een actieve vorm van yoga waarbij de houdingen op een actieve manier worden uitgevoerd, dat wil zeggen, met aangespannen spieren. Dit kan op een statische manier door de houdingen langer aan te houden (5-10 ademhalingen) maar ook op een meer dynamische manier waarbij er meer beweging in de houdingen wordt gebracht. Met als doel om je lichaam sterker en leniger te maken.

Yin Yoga

Yin Yoga is de tegenhanger van yang yoga en staat de laatste tijd erg in de belangstelling. Deze vorm van yoga is zeer toegankelijk omdat de houdingen veelal liggend en zittend worden uitgevoerd en voor elk niveau geschikt is. Ook als je herstellende bent van een blessure kun je – in overleg met de docent – vaak gewoon deelnemen aan de les. Door het gebruik van hulpmiddelen als dekens, blokken, kussens, etc. kun je makkelijker in een houding komen en je grenzen bewaken. Bij yin yoga worden de houdingen langere tijd aangehouden: 3-5 minuten, soms ook langer, om zo het hardere ‘yin’ weefsel van fascia (bindweefsel), pezen, banden en gewrichten te stimuleren en te activeren om weer soepel te worden. In de houdingen (asana’s) zijn zoveel mogelijk alle spieren ontspannen om zo bij de diepere lagen te kunnen komen waardoor (emotionele) blokkades kunnen oplossen en energie weer kan doorstromen.

Over Pilates

Pilates is een training voor het hele lichaam, ontwikkeld door Joseph Pilates, waarbij hij zich heeft laten inspireren door diverse bewegingsfilosofieën als dans, yoga, oosterse krijgskunst en turnen. Met de pilates methode ontwikkel je alle spieren van je lichaam evenredig, verbeter je je houding, word je energieker, blijer en veerkrachtiger!



DAG TIJD LES
Ma 09:00-10:15 Essentrics
Ma 19:00-20:15 Yin Yoga
Ma 20:45-21:45 Pilates Total Body
Di 10:30-11:45 Stress Release Yoga
Di 19:15-20:15 Pilates all levels
Di 20:30-21:30 Body & Mind
Woe 09:00-10:00 Body & Mind
Woe 10:15-11:15 Pilates Total Body
Woe 19:00-20:30 Yoga voor rug, nek en schouders
Woe 20:30-21:45 Yoga voor rug, nek en schouders
Do 09:00-10:15 Essentrics Release & Restore
Do 20:30-21:45 Pilates – Mindful Movement
Vrij 09:00-10:15 Essentrics (bij goed weer buiten in de kweektuin)
Vrij 10:30-11:45 Yin & Restorative Yoga
Za 09:00-10:00 Total Body Workout (buiten, aanmelden 06 51863172)
Za 10:30-11:45 Gentle Hatha Flow Yoga
Zo 09:30-11:00 Power Yoga (24 juni GEEN les)
Zo 11:30-12:30 Zwangerschapsyoga
DAG TIJD LES
Vr 29 juni 19.30-21.00 Blij met je Lijf: De kilo’s kwijt mezelf terug. Workshop met Brigitte Burger. Prijs 27.50 incl werkboek
Zo 15 juli 16.00-18.00 Myofascial Release voor het bovenlichaam met Nina Watson. Met de YTU ballen. Prijs 20 euro
Vr 20 juli 10.30-12.00 “Releasing Stuck Energy” – Gong met Vir icm restorative yoga
Roosterwijzigingen 26 april t/m 22 mei PDF