Yoga, Pilates, Essentrics 

Op de studio van Urban Flow kun je terecht voor Yoga, Pilates, Essentrics en aanverwante lessen. De lessen variëren van heel ontspannen en rustig (yin yoga, restorative) tot lekker actief (body&mind, pilates total body, Essentrics). Wil je weten welke lessen je kunt volgen? Scroll dan verder.

Naast de lessen op het reguliere rooster organiseren wij ook regelmatig verdiepingslessen en workshops, vaak met gastdocenten. Wil je op de hoogte blijven, abonneer je dan op onze nieuwsbrief en/of houd onze Facebook pagina Urban Flow NL in de gaten. Tip : Je kunt onze docenten en/of onze studio ook boeken voor een privéles, een (kinder)feestje of een speciale themales!

Roosterwijzigingen:

  • Van donderdag 5 september t/m 3 oktober is Anneke Butijn met vakantie. Haar lessen zullen overgenomen worden door Nadine de Goed, Marolein Slappendel en Eva Vermeulen.

Onze lessen

Body&Mind  De Body&Mind les is uitdagend, energiek en heeft een redelijk hoog tempo. De les is een combinatie van yoga met pilatesoefeningen. Door af te sluiten met een ontspannende eindrelaxatie komen zowel lichaam als geest aan bod in deze body&mind workout. Alle niveaus, wel redelijk tempo!

Essentrics™ Essentrics is een functionele workout met vloeiende bewegingen en dynamische stretches. Deze bewegingsmethode versterkt en verlengt de spieren in het lichaam, wat resulteert in een grotere bewegingsvrijheid en lange, sterke spieren. Benieuwd naar wat Essentrics is? Bekijk de  korte demo op youtube. Of bekijk het filmpje over de voordelen van stretching en lenthening dmv essentricsAlle niveaus, wel redelijk tempo!

Gentle Yoga is een hatha yogales waarbij houdingen rustig worden uitgevoerd zodat je goed kunt voelen wat er gebeurt. De focus ligt op bewegen vanuit ontspanning en het losmaken van het bindweefsel. Afwisselend worden er ook elementen van Mindfulness, Qigong, Pilates en Myofascial Release in de lessen verwerkt.  Ook geschikt voor mensen met klachten. Alle niveaus.

Hatha Yoga Een rustige yogales waarbij houdingen langer aangehouden worden zodat je goed in de houding kan komen en kunt voelen wat er gebeurt.  Alle niveaus, 

Pilates All levels In deze les wordt het hele lichaam getraind, waarbij de buik, de onderrug en de bilspieren als krachtcentrum fungeren en daardoor de rest van het lichaam vrij laat bewegen. De nadruk ligt op een correcte ademhaling en de juiste balans tussen kracht en souplesse. Pilates all levels is geschikt voor zowel de beginnende als de gevorderde beoefenaar. De docent zal de les uitdagend maken voor elk niveau. Alle niveaus,

Pilates Total Body Pilates Total Body is een vorm van pilates waarbij het hele lichaam getraind wordt, vaak met gebruik van verschillende attributen zoals handgewichtjes, elastieke banden, grote en kleine ballen. Bij een traditionele mat pilatesles ligt de nadruk veelal op het versterken van de core spieren dmv liggende oefeningen maar in deze les worden ook alle been- en armspieren meegenomen. Zoals bij elke vorm van pilates is er ook in deze les veel aandacht voor de houding, ademhaling en het verlengen van de spieren. Uiteindelijk zal je dus niet alleen sterker maar ook leniger worden. In deze les kunnen veel verschillende opties in de oefeningen worden geboden waardoor hij geschikt is voor iedereen. Alle niveaus.

De Stretch & Stability (Rekken&Strekken) . Je hebt niet de ambitie om je benen in je nek te kunnen leggen. Hardcore yoga en intensieve Pilates is niet jouw ding. Wat je wel wilt, is je lijf soepeler maken. Want die uren in de auto of achter de computer leveren je een stijve nek, stramme schouders of pijn in je onderrug op. Herkenbaar? Dan is deze les echt iets voor jou. Ervaar weer wat je wel kunt, in plaats van wat je niet kunt.

De Stretch & Stability les is een fusion les en laat zich inspireren door verschillende disciplines, waaronder pilates, yoga, essentrics en tai chi. Alle niveaus.

Strong Flow Vinyasa Yoga Een pittige vinyasa flow met een vleugje Iyengar Yoga waardoor de houdingen soms net iets langer worden aangehouden. Lichaam en geest krijgen zo de tijd om echt in de houding ‘te zijn’. Een yoga workout voor body, mind & soul.  Ervaring is fijn. 

Total Body Workout De Total Body Workout is een intensieve training waarbij je alle spieren traint. Je doet spierverstevigende oefeningen maar werkt ook aan je conditie. Er wordt gebruik gemaakt van kleine fitnessmaterialen zoals handgewichten, dynaband, Kettlebel en de XCO. Er wordt ook regelmatig een circuittraining gedaan. Voor de veiligheid adviseren we het dragen van (binnnen)sportschoenen. Deze les is voor iedereen die graag aan zijn algehele conditie wil werken. Laat je inspireren door de muziek en de docent! Alle niveaus, beginners.

Yin Yoga Deze les is voor alle niveau’s en zeer geschikt als je rustig wilt beginnen. De houdingen worden veelal liggend of zittend uitgevoerd. Door de houdingen langere tijd aan te houden 3-5 minuten, werk je op het bindweefsel, het hardere weefsel van pezen, banden, gewrichten, fascia. Door volledig te onstpannen in een houding krijgt je lichaam de tijd om (emotionele) blokkades los te laten zodat de energie weer gaat stromen. Een heel fijne en ontspannende les en voor als je wilt ‘unwinden’ na een drukke dag of in stressvolle tijden. Alle niveaus, beginners.

Yoga voor rug, nek en schouders Deze les is geschikt voor iedereen (ook voor 50+ !) en vooral gericht op het verminderen en voorkomen van rug-, nek- en schouderklachten. Tijdens de les wordt een zachte kunststof strip gebruikt: ‘de backpath. Deze strip ondersteunt en corrigeert de stand van de schouders, de hele wervelkolom en het bekken. Mensen met een kyfose merken vaak al vrij snel verschil: ze gaan rechterop lopen en hebben een minder ronde bovenrug.  Een inmiddels zeer populaire les! Alle niveaus, beginners.

Over Yoga

Oorsprong en betekenis

Het woord yoga komt uit het Sanskriet en betekent ‘samenbrengen’ of ‘verenigen’. Yoga is een eeuwenoude levensfilosofie, oorspronkelijk van leraar op leerling overgebracht en duizenden jaren geleden ontwikkeld in India. Pas vanaf de 60-er jaren van de vorige eeuw is yoga in het westen bekend geworden en vooral toegepast als een manier om te ontspannen. Yoga is de eenheid van een persoon met het universele bewustzijn, de eenheid van ons lichaam, met onze geest en ziel. Yoga wordt gezien als een levenswijze, bedoeld om de beperkingen van het ego te overschrijden. Met als hoogste doel een staat van verlichting te bereiken. Het beoefenen van asana’s (yogahoudingen) is slechts een onderdeel van het achtvoudige yogapad zoals beschreven door Patanjali in de Yoga Sutra’s. De houdingen zijn eigenlijk bedoeld om het lichaam voor te bereiden om langere tijd rechtop in lotushouding te kunnen zitten mediteren. De laatste jaren is er ook in het westen steeds meer aandacht voor de gehele levensfilosofie van yoga en zijn steeds meer mensen op zoek naar een manier om de verbinding terug te vinden met hun ware zelf.

Yin en Yang

Yin en Yang, zwart en wit, donker en licht, hard en zacht, koud en warm, rust en actie, naar binnen gericht en naar buiten gericht. Yin en yang, elkaars tegenpolen maar onlosmakelijk met elkaar verbonden. Uitersten die ongemerkt in elkaar overgaan. Te veel yang, een te druk leven, leidt tot klachten en ziekte, maar een teveel aan yin, te weinig beweging, eveneens. Yoga kan je helpen rust te brengen in je drukke ‘yang’ leven en om lichaam en geest weer in balans te brengen.

Yang Yoga

Hatha yoga, ashtanga yoga, vinyasa yoga en bikram yoga zijn slechts een greep uit de vele yang yogastijlen die de laatste jaren zeer populair zijn geworden in de westerse wereld. Yang yoga is een actieve vorm van yoga waarbij de houdingen op een actieve manier worden uitgevoerd, dat wil zeggen, met aangespannen spieren. Dit kan op een statische manier door de houdingen langer aan te houden (5-10 ademhalingen) maar ook op een meer dynamische manier waarbij er meer beweging in de houdingen wordt gebracht. Met als doel om je lichaam sterker en leniger te maken.

Yin Yoga

Yin Yoga is de tegenhanger van yang yoga en staat de laatste tijd erg in de belangstelling. Deze vorm van yoga is zeer toegankelijk omdat de houdingen veelal liggend en zittend worden uitgevoerd en voor elk niveau geschikt is. Ook als je herstellende bent van een blessure kun je – in overleg met de docent – vaak gewoon deelnemen aan de les. Door het gebruik van hulpmiddelen als dekens, blokken, kussens, etc. kun je makkelijker in een houding komen en je grenzen bewaken. Bij yin yoga worden de houdingen langere tijd aangehouden: 3-5 minuten, soms ook langer, om zo het hardere ‘yin’ weefsel van fascia (bindweefsel), pezen, banden en gewrichten te stimuleren en te activeren om weer soepel te worden. In de houdingen (asana’s) zijn zoveel mogelijk alle spieren ontspannen om zo bij de diepere lagen te kunnen komen waardoor (emotionele) blokkades kunnen oplossen en energie weer kan doorstromen.

Over Pilates

Pilates is een training voor het hele lichaam, ontwikkeld door Joseph Pilates, waarbij hij zich heeft laten inspireren door diverse bewegingsfilosofieën als dans, yoga, oosterse krijgskunst en turnen. Met de pilates methode ontwikkel je alle spieren van je lichaam evenredig, verbeter je je houding, word je energieker, blijer en veerkrachtiger!



LesroosterBoek hier een GRATIS proefles
DAG TIJD LES
Ma 09:00-10:00 Voor het actuele rooster zie Fitmanager en het uitklaprooster op de home pagina