Yoga, Pilates, Essentrics 

Op de studio van Urban Flow kun je terecht voor Yoga, Pilates, Essentrics en aanverwante lessen. De lessen variëren van heel ontspannen en rustig (yin yoga, restorative) tot lekker actief (body&mind, pilates total body, Essentrics). Wil je weten welke lessen je kunt volgen? Scroll dan verder. Naast de lessen op het reguliere rooster organiseren wij ook regelmatig verdiepingslessen en workshops, vaak met gastdocenten. Wil je op de hoogte blijven, abonneer je dan op onze nieuwsbrief en/of houd onze Facebook pagina Urban Flow NL in de gaten. Tip : Je kunt onze docenten en/of onze studio ook boeken voor een privéles, een (kinder)feestje of een speciale themales!

Roosterwijzigingen:

  • voorlopig 1 les op woensdagavond: yoga voor rug, nek en schouders met Marcel t/m 24 april. Van 19.45-21.00 uur. Vanaf 1 mei voorlopig een yin yang flow met Bethinda van 19.45-21.15 uur (1.5 uur les!). Marcel heeft helaas besloten om na jaren van lesgeven in de avonduren daarmee te stoppen. Hij blijft nog wel een aantal uren overdag lesgeven, oa bij Yogastudio Wilhelminapark in Haarlem op de zaterdagochtend, maar niet meer bij Urban Flow.
  • Vanaf maandag 6 mei start de Pilates Total Body op maandag voortaan weer om 20.30 uur.

Extra lessen/workshops*:

* Svp aanmelden via het online reserveringssysteem. Hiervoor heb je geen strippenkaart of abonnement nodig tenzij anders aangegeven.  Voor de meeste workshops geldt: betaling graag gepast in een envelop met je naam erop bij de docent. Deur open 15 minuten voor aanvang. Let op: de Judith Leysterstraat en de Kleverlaan zijn parkeervergunninghoudersgebied met betaald parkeren. Gratis parkeren om de hoek in de Marnixstraat en het verlengde van de Kleverlaan richting de randweg en in de Ter Spijtstraat.

Cursus

  • Chi Neng Qigong 6-weekse cursus. Instromen ook mogelijk! Startdonderdag 11 april van 09.00-10.15. Data: 11, 18 april, 2, 9, 16, 23 mei. Prijs: 82.50 euro / 15 losse les / 1 strip leden Urban Flow.  Ervaar de kracht van Chi Neng Qigong: rustige, vloeiende bewegingen vanuit ontspanning. Je maakt kennis met een aantal oefeningen die je helpen om te ontspannen, om beter in contact te komen met je lichaam en die je energie geven. Aanmelden kan via het online registratie systeem of via Lilian op Velthoen63@gmail.com. Voor meer info zie ook www.cnqhaarlem.com of facebook Chi Neng Qigong Haarlem.
  • Tieneryoga – 5 weekse cursus met Frederieke Boersma. Start maandag 8 april. Tijd: 17.00-18.15 uur. Prijs: 50 euro voor 5 lessenkaart. Aanmelden via info@yogakiddies.nl.

Samenwerking met Bianca Coorengel. 

  • Een dag Rust: Lente detox dag retreat met Bianca en BiHealthy. Datum: vrijdag 19 april. Tijd: 10.00-16.00 uur. Prijs: 100 euro
  • Masterclass in Rust met Bianca Coorengel. Datum:dinsdag 30 april. Tijd 19.30-21.30. Prijs 25 euro.
  • Sunday Savasana met Bianca. Data: 28 april, 19 mei, 23 juni en 14 juli. Tijd: 10.00 – 12.00. Prijs 25 euro.

> Locatie Ervaar Rust, Kleverparkweg 70 zwart. Aanmelden via bianca@biancacoorengel.nl. (SVP vermelden dat je via Urban Flow komt). Tel Bianca: 06 54777719. Voor een volledig agenda overzicht en meer info over bovenstaande workshops klik hier.

Nieuw: Online aan- en afmeldsysteem

  • Reserveer voortaan je les online! Via ons nieuwe registratiesysteem van Planwise kun je voortaan online een nieuwe lessenkaart aanschaffen of een abonnement afsluiten. Je hebt direct inzage in hoeveel strippen je nog hebt, je kunt checken of er nog plek is in een les en je facturen downloaden. Let op: je kunt je aanmelden per les of voor een reeks. Kies je de optie voor een reeks, houd er dan rekening mee dat je je alleen kunt inschrijven voor het aantal strippen dat je nog hebt. Nieuw is dat je tot 12 uur voor aanvang kosteloos een les kunt annuleren, daarna zal er een strip in rekening worden gebracht. Dus heb je je ingeschreven voor een reeks, annuleer dan tijdig de data waarop je niet kunt!

 

Onze lessen

Body&Mind  De Body&Mind les is uitdagend, energiek en heeft een redelijk hoog tempo. De les is een combinatie van yoga met pilatesoefeningen. Door af te sluiten met een ontspannende eindrelaxatie komen zowel lichaam als geest aan bod in deze body&mind workout. Alle niveaus, wel redelijk tempo! Essentrics™ Essentrics is een functionele workout met vloeiende bewegingen en dynamische stretches. Deze bewegingsmethode versterkt en verlengt de spieren in het lichaam, wat resulteert in een grotere bewegingsvrijheid en lange, sterke spieren. Benieuwd naar wat Essentrics is? Bekijk de  korte demo op youtube. Of bekijk het filmpje over de voordelen van stretching en lenthening dmv essentricsAlle niveaus, wel redelijk tempo! Essentrics Release & Restore Essentrics Release & Restore is een rustigere variant van de gewone Essentrics les waarbij je de bewegingen op een heel ontspannen manier leert uit te voeren. Ook zeer geschikt voor beginners en als je herstellende bent van blessures. Bekijk ook het filmpje over de voordelen van stretching en lenthening dmv essentricsAlle niveaus, rustig tempo, zeer geschikt voor beginners. Gentle Flow Yoga Dit is een rustige en zachte yang yogales waarbij het tempo laag ligt. De nadruk ligt op zachtheid brengen in de houdingen zodat lichaam en geest de tijd krijgen om te ontspannen. Alle niveaus. Hatha Yoga Een rustige yogales waarbij houdingen langer aangehouden worden zodat je goed in de houding kan komen en kunt voelen wat er gebeurt.  Alle niveaus,  Pilates All levels In deze les wordt het hele lichaam getraind, waarbij de buik, de onderrug en de bilspieren als krachtcentrum fungeren en daardoor de rest van het lichaam vrij laat bewegen. De nadruk ligt op een correcte ademhaling en de juiste balans tussen kracht en souplesse. Pilates all levels is geschikt voor zowel de beginnende als de gevorderde beoefenaar. De docent zal de les uitdagend maken voor elk niveau. Alle niveaus, Pilates Total Body Pilates Total Body is een vorm van pilates waarbij het hele lichaam getraind wordt, vaak met gebruik van verschillende attributen zoals handgewichtjes, elastieke banden, grote en kleine ballen. Bij een traditionele mat pilatesles ligt de nadruk veelal op het versterken van de core spieren dmv liggende oefeningen maar in deze les worden ook alle been- en armspieren meegenomen. Zoals bij elke vorm van pilates is er ook in deze les veel aandacht voor de houding, ademhaling en het verlengen van de spieren. Uiteindelijk zal je dus niet alleen sterker maar ook leniger worden. In deze les kunnen veel verschillende opties in de oefeningen worden geboden waardoor hij geschikt is voor iedereen. Alle niveaus. De Pilates Stretch & Stability les is een fusion les. De nadruk ligt op het soepeler maken van het lichaam en het verkrijgen van meer stabiliteit. Uiteraard wordt er ook gewerkt aan het versterken van de “core” spieren. Staande oefeningen zullen afgewisseld worden met liggende en er kan gebruik gemaakt worden van attributen zoals ballen, elastieke banden, gewichtjes, etc. Er zullen ook opties aangereikt worden voor klanten met klachten. De Stretch & Stability les laat zich inspireren door verschillende disciplines, waaronder pilates, yoga. essentrics en tai chi. Alle niveaus. Strong Flow Vinyasa Yoga Een pittige vinyasa flow met een vleugje Iyengar Yoga waardoor de houdingen soms net iets langer worden aangehouden. Lichaam en geest krijgen zo de tijd om echt in de houding ‘te zijn’. Een yoga workout voor body, mind & soul.  Ervaring is fijn. Stress Release Yoga (unwind & release) Tijdens deze les wordt er vooral aandacht besteed aan het waarnemen en loslaten van spanning en stress. Hierbij wordt afwisselend gebruik gemaakt van rustige maar actieve houdingen, stretches en ademhalingsoefeningen in combinatie met yin yoga en restorative yoga. Door het rustige tempo waarbij de houdingen veelal langer worden aangehouden (yin yoga), is deze les geschikt voor alle niveaus. Ook als je niet meer zo fit en flexibel bent. Alle niveaus, beginners. Total Body Workout De Total Body Workout is een intensieve training waarbij je alle spieren traint. Je doet spierverstevigende oefeningen maar werkt ook aan je conditie. Er wordt gebruik gemaakt van kleine fitnessmaterialen zoals handgewichten, dynaband, Kettlebel en de XCO. Er wordt ook regelmatig een circuittraining gedaan. Voor de veiligheid adviseren we het dragen van (binnnen)sportschoenen. Deze les is voor iedereen die graag aan zijn algehele conditie wil werken. Laat je inspireren door de muziek en de docent! Alle niveaus, beginners. Power Yoga level 1 / Yang Yoga  Deze Yang Yoga les is een power yoga level 1 les. In een relatief rustig tempo worden de houdingen uitgevoerd. Doordat de asana’s meestal 5-10 ademhalingen worden aangehouden is er voldoende tijd voor de docent om te assisteren bij de houdingen. Voor gevorderden worden er opties gegeven om de les uitdagender te maken. Alle niveaus, beginners. Yin Yoga Deze les is voor alle niveau’s en zeer geschikt als je rustig wilt beginnen. De houdingen worden veelal liggend of zittend uitgevoerd. Door de houdingen langere tijd aan te houden 3-5 minuten, werk je op het bindweefsel, het hardere weefsel van pezen, banden, gewrichten, fascia. Door volledig te onstpannen in een houding krijgt je lichaam de tijd om (emotionele) blokkades los te laten zodat de energie weer gaat stromen. Een heel fijne en ontspannende les en voor als je wilt ‘unwinden’ na een drukke dag of in stressvolle tijden. Alle niveaus, beginners. Yoga voor rug, nek en schouders Deze les is geschikt voor iedereen (ook voor 50+ !) en vooral gericht op het verminderen en voorkomen van rug-, nek- en schouderklachten. Tijdens de les wordt een zachte kunststof strip gebruikt: ‘de backpath. Deze strip ondersteunt en corrigeert de stand van de schouders, de hele wervelkolom en het bekken. Mensen met een kyfose merken vaak al vrij snel verschil: ze gaan rechterop lopen en hebben een minder ronde bovenrug.  Een inmiddels zeer populaire les! Alle niveaus, beginners.

Over Yoga

Oorsprong en betekenis

Het woord yoga komt uit het Sanskriet en betekent ‘samenbrengen’ of ‘verenigen’. Yoga is een eeuwenoude levensfilosofie, oorspronkelijk van leraar op leerling overgebracht en duizenden jaren geleden ontwikkeld in India. Pas vanaf de 60-er jaren van de vorige eeuw is yoga in het westen bekend geworden en vooral toegepast als een manier om te ontspannen. Yoga is de eenheid van een persoon met het universele bewustzijn, de eenheid van ons lichaam, met onze geest en ziel. Yoga wordt gezien als een levenswijze, bedoeld om de beperkingen van het ego te overschrijden. Met als hoogste doel een staat van verlichting te bereiken. Het beoefenen van asana’s (yogahoudingen) is slechts een onderdeel van het achtvoudige yogapad zoals beschreven door Patanjali in de Yoga Sutra’s. De houdingen zijn eigenlijk bedoeld om het lichaam voor te bereiden om langere tijd rechtop in lotushouding te kunnen zitten mediteren. De laatste jaren is er ook in het westen steeds meer aandacht voor de gehele levensfilosofie van yoga en zijn steeds meer mensen op zoek naar een manier om de verbinding terug te vinden met hun ware zelf.

Yin en Yang

Yin en Yang, zwart en wit, donker en licht, hard en zacht, koud en warm, rust en actie, naar binnen gericht en naar buiten gericht. Yin en yang, elkaars tegenpolen maar onlosmakelijk met elkaar verbonden. Uitersten die ongemerkt in elkaar overgaan. Te veel yang, een te druk leven, leidt tot klachten en ziekte, maar een teveel aan yin, te weinig beweging, eveneens. Yoga kan je helpen rust te brengen in je drukke ‘yang’ leven en om lichaam en geest weer in balans te brengen.

Yang Yoga

Hatha yoga, ashtanga yoga, vinyasa yoga en bikram yoga zijn slechts een greep uit de vele yang yogastijlen die de laatste jaren zeer populair zijn geworden in de westerse wereld. Yang yoga is een actieve vorm van yoga waarbij de houdingen op een actieve manier worden uitgevoerd, dat wil zeggen, met aangespannen spieren. Dit kan op een statische manier door de houdingen langer aan te houden (5-10 ademhalingen) maar ook op een meer dynamische manier waarbij er meer beweging in de houdingen wordt gebracht. Met als doel om je lichaam sterker en leniger te maken.

Yin Yoga

Yin Yoga is de tegenhanger van yang yoga en staat de laatste tijd erg in de belangstelling. Deze vorm van yoga is zeer toegankelijk omdat de houdingen veelal liggend en zittend worden uitgevoerd en voor elk niveau geschikt is. Ook als je herstellende bent van een blessure kun je – in overleg met de docent – vaak gewoon deelnemen aan de les. Door het gebruik van hulpmiddelen als dekens, blokken, kussens, etc. kun je makkelijker in een houding komen en je grenzen bewaken. Bij yin yoga worden de houdingen langere tijd aangehouden: 3-5 minuten, soms ook langer, om zo het hardere ‘yin’ weefsel van fascia (bindweefsel), pezen, banden en gewrichten te stimuleren en te activeren om weer soepel te worden. In de houdingen (asana’s) zijn zoveel mogelijk alle spieren ontspannen om zo bij de diepere lagen te kunnen komen waardoor (emotionele) blokkades kunnen oplossen en energie weer kan doorstromen.

Over Pilates

Pilates is een training voor het hele lichaam, ontwikkeld door Joseph Pilates, waarbij hij zich heeft laten inspireren door diverse bewegingsfilosofieën als dans, yoga, oosterse krijgskunst en turnen. Met de pilates methode ontwikkel je alle spieren van je lichaam evenredig, verbeter je je houding, word je energieker, blijer en veerkrachtiger!



LesroosterBoek hier een GRATIS proefles
DAG TIJD LES
Ma 09:00-10:00 Voor het actuele rooster zie Planwise en het uitklaprooster op de home pagina